Därför reser jag mig upp


Sitter med min laptop i Tölö, nyss hemkommen från Viking Grace, Jämtlands skidbackar och en vansinnigt trevlig vecka med min blivande svärfamilj (heter det så?).

Jag går igenom tänkbara arkivkällor på Riksarkivets hemsida och dagdrömmer om bortglömda dokument om stora händelser på 1600-talet. Tv:n är på vid sidan om. Den spyr ut amerikansk mitt-på-dagen-underhållning av det mera fördummande slaget.

Plötsligt slår det mig att sån här smörja visas just den tiden då arbetslösa och omotiverade unga människor sitter hemma. Dom som borde uppmuntras och dras med på uppfriskande äventyr eller mer beskt sagt dras in i vardagens ekorrhjul pånytt. Jag var inte egentligen så pigg på att besöka Riksarkivet idag, jag är en smula trött av resandet. Men programmet på tv:n får mig att tänka. Vill jag att de tomma, fejkade skratten från dumburken ska bli min vardag? Kl 13.25 på en måndag?

Nej. Därför reser jag mig upp, ställer kaffemuggen i disken och styr stegen mot arkivet. Jag sneglar pånytt mot tv:n med en lite kaxigare min. Jag kan bättre än att sitta här. Åtminstone idag.

 

About jiholm

Just another blogger who's trying to figure out this breathtaking thing called Life.
This entry was posted in Iakttagelser, studier, vardag. Bookmark the permalink.

Leave a comment