3.0


De flesta lägger pussel som barn. Konsten att få saker och ting kompletta. En livsviktig funktion. Minns du känslan av att sakna en pusselbit?

Jag har saknat åtminstone en pusselbit i drygt 23 år. Att inse det var som att vakna upp i Matrix och använda sina ben för första gången. It hurts because you’ve never used them before. Nu handlar det förstås inte om ben, utan helt enkelt om gränser. Gränser är tydliga i den konkreta världen. Staket, minfält, linjer, murar. Hit men inte längre.

Att sätta sina egna är desto svårare, åtminstone för mig. Jag har svårt att säga nej. Och säger jag nej får jag uselt samvete. Sådärja, nu var det sagt. Så har jag levt så länge jag kan minnas. Bär varandras bördor liksom. Problemet är att jag har velat bära andras massiva klippblock och nästan knäckt ryggen. Det är inte rätt sätt att hjälpa andra, tyvärr.

Sen får man en liten, oskyldig bok av storasyster. Boken säger att det inte är mitt ansvar att bära andra genom livet. Say what? Boken öppnar en lucka som får en 23 år gammal damm att nästan kollapsa med ett våldsamt dån. Boken säger att jag får prioritera mina egna saker fast andra desperat sliter efter min uppmärksamhet.

Boken säger kort sagt att jag har ett värde att värna om. Att det är mer än okej att inte offra sig gång på gång. Att ångvältar till människor från och med nu ska få det mycket svårt att påverka mig. Att en så självklar sanning kan kasta upp och ner på min tankevärld.

Terapin har börjat. Doktor Jimmy kommer under denna vår stolt att sitta och operera sitt blodiga jag. Det blir annorlunda, och mina gränsdragningar ska bli tydliga. Operationen börjar nu. Söm för söm.burden

About jiholm

Just another blogger who's trying to figure out this breathtaking thing called Life.
This entry was posted in gränser. Bookmark the permalink.

2 Responses to 3.0

  1. Syss says:

    Lycka till och välkommen till klubben! Det är mer än värt det!

  2. Syss 2 says:

    måst läsa den boken !!

Leave a Reply

