Backspegeln


Återigen inser jag hur viktigt det är att gå tillbaka till sina egna texter för att läsa dem med ”nya ögon”. Mitt absolut längsta kapitel i gradun visade sig nu vara det mest spretiga, ostrukturerade och analysfattiga av dem allihop. Nu kunde man ju bryta ihop för mindre saker men jag tänker tvärtom: wow så mycket allt har utvecklats sedan jag rörde det senast! Vilket nöje att kunna rätta till felaktigheter och få en rätsida på eländet!

Det är viktigt att kunna gå tillbaka nu och då. Jag har tidigare suttit och facepalmat över mina tidigaste essäer i historia. Vilken smörja, vilken brist på skriv- och analysförmåga! Men just detta självförakt är egentligen frukten av meningsfullt arbete. Det är ju snudd på underbart att se hur man gått framåt på olika områden.

Jag vet inte om just du, bästa läsare, brukar sitta ensam någon sen afton och älta dina misslyckanden. Jag gör det lite väl ofta. Min hjärna spelar upp repriser av så korkade episoder att jag bara vill smälta ner till en varm blodfläck som sakta rinner ner genom golvplankorna och torkar ihop under husgrunden där ingen kan se mig. Men jag brukar nuförtiden påminna mig själv om att självföraktet är livet sätt att säga att du kommit en bra bit framåt i livet.

Och slutligen det bästa av allt: väldigt få människor minns dumheterna du gjorde för flera år sedan. Du må minnas dem klart och tydligt, men inte vi andra. För du är inte så himla märkvärdig som du tror. Skönt va!

About jiholm

Just another blogger who's trying to figure out this breathtaking thing called Life.
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

