Bookmarks


Det finns något som de allra flesta av oss använder dagligen men sällan reflekterar över. Underkläder faller in under denna kategori men till och med underkläder får mer uppmärksamhet än det jag nu ska gå in på. Nämligen de digitala bokmärkena på din browser. Du vet, de där genvägarna som leder dig till dina favoritsajter. Det slog mig nämligen att de är en uppenbar länk till vårt förflutna och alla minnen som är fastkedjade till dem.

Min bokmärkesrad på Chrome består blanda annat av följande minnen:

  • “Fakultetens riktliner för prosemi.” Alltså något jag gjorde med min kand för flera år sedan. Min första forskning.
  • “Jumbo”. Köpcentret. Jag hade som en special quest på min polttare att guida folk runt där i köpcentret spontant. Så jag måste ha sparat fliken mitt under bilfärden på min svensexa. Goooda minnen!
  • “Svensk läraransökan”. Länk till mitt nervpirrande inträdesförhör till pedagogiska fakulteten 2015. 10/10.
  • Kalendern för lärarkåren i gymnasiet jag jobbat i detta år. Saknar alltihopa redan.
  • “Hydida”, en plattform där min årskull hissalärarstuderande vid Uni laddade upp sina arbeten. Ännu en god gruva full av pedagogiskt guld.

Så tänk på detta då du ska rensa dina bokmärken någon gång. De vill tala med dig. Påminna dig om vem du är. Eller åtminstone vem du någon gång var.

 

About jiholm

Just another blogger who's trying to figure out this breathtaking thing called Life.
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

