Slutet


Jag hade tänkt mig sista arbetsveckan som ett slags organiserat kaos där man febrilt ska hinna med all bedömningsbyråkrati. Men så mitt i allt var allt över. Det gick så smidigt och odramatiskt att jag knappt hann fatt det.


 Baby, gradu, lärarjobb på heltid.  Babyn 100% vid liv, jobbet 99% klart (bara knappra in någå resultat ännu), gradun typ 67% klar. Och jag lever också. Jag har flera gånger drömt om att få skriva det här inlägget.

Det har funnits mörka, mörka stunder under läsåret. Nätter med barnskrik, högar av prov att rätta under stor tidspress, högar av disk och kläder och damm som påmint mig om att jag borde ha ett liv utanför jobbet, en gradu som strandade i februari. Helt enkelt insikten att man inte räcker till som människa. Ett cyniskt motto jag gång på gång återkommit till har varit “någonstans brister det alltid”. 

Nu ska jag unna mig en terapivecka där jag i första hand ska kurera denhär kumulativa tröttheten som gnagt sig in i märgen på mig. Rensa kalendern, klä mig slarvigare, bara sitta med en kaffemugg och belåtet stirra in i den vita väggen. 

Skolavslutningen var för övrigt angenäm. Och inte blev det sämre av synen som mötte mig då jag kom hem:


Det finns mycket att vara glad över en vecka som denna.

Han vände sig om en sista gång. Rosen tycktes smälta i hans hand. Solskenet gav gården fylld med nyblivna studenter ett drömskt sken. Uppdraget var slutfört. Hur många av dem såg han för sista gången?


About jiholm

Just another blogger who's trying to figure out this breathtaking thing called Life.
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

