Alt möjligt


Alternativ. Som i alt-right, alternative facts. Nu också alternativ historia.

Nej, inte som den historia som produceras i böcker för ryska skolelever. Utan hur annorlunda saker kunde ha gått. En typ av historieskrivning som fascinerat mig sedan högstadietiden då jag satt och skissade upp min egen världsordning på handritade kartor.

Nu en tent om samma ämne vid universitetet. Jag är snart igenom de drygt 500 sidorna och har läst boken med samma iver som en blek sextonsårsflicka med blåfärgat hår stormläser Harry Potter. Världshistorien är skriven på så många sätt redan. Men alternativhistorien är en aldrig sinande källa av nya infallsvinklar och spännande scenarier.

Min andra bok som ska tentas är en bok om genustänkande i forskning. Jag ska på allvar denna för mig något dunkla och motsägelsefulla vetenskap en ärlig chans. För inte kan ju  allt prat om patriarkatet vara endast alternativa fakta?

 

About jiholm

Just another blogger who's trying to figure out this breathtaking thing called Life.
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

