Hit med ett metspö


Man kommer lätt undan då man vikarierar enstaka timmar i en skola. Jag sysslade aktivt med detta under flera år vid sidan om mina studier. Bra lön, lite ansvar, roligt jobb. Och kaffe i lärarrummet. Hela tiden.

Jag kan (nästan) förstå de äldre haggor som med misstänksamhet betraktar unga, entusiastiska vikarier som dyker upp i lärarrummet. Ungtupparna vet ingenting. 

Det är de facto sant. Och jag ska skriva något i detta tidiga skede: jag gillar verkligen mitt jobb. Men att hålla hela kurser består inte enbart av att hålla x antal lektioner. På lektionerna njuter man frukten av det arbete man fått gjort på weekenden eller kvällen innan. En kväll varvad med småbarnsskrik, blöjbyten, springande av och an i hela huset på jakt efter en trasa eller en filt, disk, städande, matlagning. Lektionerna är stimulerande stunder där man med beväpnad med kaffekopp och pekpinne interagerar med nationens framtid.

Jag önskar att jag hade åtminstone någon nära bekant som dagligen kunde säga “jag vet hur det känns”. Men många jag har att göra med är ännu invaggade i tron att ämneslärare har högst sex timmars arbetsdagar och lååånga sommarlov. Ikväll kunde gärna en sådan människa få komma hit och sätta sig ner bredvid mig. En titt i min kalender. En titt på vad som ska vara gjort bara under denna vecka. Denna månad. Denna period. Denna termin. Detta läsår.

Jag har en stark lust att sedan lämna kvar denna lärarföraktande individ i min stol så hen kan ta över ett par dagar. Själv skulle jag helt enkelt gå och fiska i stället. Och ta en tyst minut. Och tänka på att den där haggan i högstadiets lärarrum lik förbenat hade rätt till ilskan i sin blick.

About jiholm

Just another blogger who's trying to figure out this breathtaking thing called Life.
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

