Been there done that


– Moro Jimmy! Hur e läget?

– Sidu hej, läget e stabilt!

– Ei v*ttu, de blir no bra sen då ja har timmar me dej i nästa period… min kaveri sa att åtminstone en lärare i denhär skolan e reilu.

 

Dessa något oslipade nybörjare i gymnasiet. De är långt ifrån att klara av självständiga och krävande studier. De spelar musik i korridorerna och sitter med lippisen svängd bakfram som om året vore 1998. De sitter inte där och oroar sig över framtida intagningsprov till medi eller juri. Jag suckar djupt när jag inser hur hårt deras första provvecka kommer att smälla dem på käften.

Men de är mina nybörjare och jag förstår dem. De ska få göra en ordentlig resa i mognad det kommande året. Låt mig vara den sista som tappar nerverna med dem. En dag kommer den akademiska cynismens kalla barm att vilja omsluta dem. Må den dröja ännu ett tag. Amen.

About jiholm

Just another blogger who's trying to figure out this breathtaking thing called Life.
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

