Adulthood hit me like


Jag minns en väldigt välskriven artikel i studietidningen jag layoutade för ett par år sedan. Skribenten reflekterade över fenomenet Quarter Life Crisis och den vilsenhet man känner då man fyller där omkring 25 år. Jag håller fast vid att jag själv aldrig varit inne i varken en 14-, 18-, 20- eller 25-årskris, men det finns väl andra sidor av fenomenet som går att upptäcka.

För mig har det blivit jantelagsfasen, det vill säga insikten om att man trots allt inte är så himla vuxen eller allmänbildad som man “borde” vara. Jag studerar historia och vet knappt någonting om Kekkonen eller Mayaindianerna. Grejen är att en genomsnittlig 18-årig student helt på riktigt tror sig vara upplyst. Ännu som 20-åring tycker man att doktorander och magistrar nästan är övermänskliga varelser.

Sedan inser man att även en filosofie doktor kanske slår sina barn, fuskar med skatterna, kör som en dåre eller är fullständigt beroende av nätpoker. Ju fler akademiska högdjur man träffar desto tydligare blir det att det helt enkelt inte finns fullvuxna individer. Alla har sina brister och svagheter. Därför tror jag också att det finns så många cyniska 30-40-åringar på facebook. De har helt enkelt avslöjat spelet; livet började inte alls efter att man fick drömjobbet eller en doktorstitel. De kanske är minst lika kritiska mot sig själva. Livet är ju egentligen de där stunderna då man tillfälligt blir sitt sanna jag och skjuter upp köksstädningen för att gå ut och sparka boll. Som 25-plus-åring.

 

About jiholm

Just another blogger who's trying to figure out this breathtaking thing called Life.
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

