en garderob av identiteter


Jag anser att jag mycket sällan har haft någon som helst form av identitetskris. Men någon gång nog. Det är väl rätt allmänt att alla någon gång funderar lite extra på vem de egentligen är. Jag menar, alla andra verkar ju ha allt på det klara och lever så “normala” liv!

Själv tycker jag det är en rikedom att kunna röra sig i vilt skilda sammanhang och vara trygg i alla multipla identiteter. Inte som att sätta på sig en mask för att passa in någonstans, utan mera som att helt naturligt klä sig efter vädret. När det regnar lönar det sig att bära paraply. När släkten eller familjen samlas vid en högtid beter man sig för allas bästa. Simple as that.

Jag är väl just nu i den ålder och livssituation då jag befinner mej i ett gränsland. Jag kunde antagligen slätraka mig, snagga sidorna av håret, bära skinny jeans med en tight slim fit-skjorta och sedan slinka in på en bar utan att alla “jag-dricker-upp-mina-gudmorpresentpengar” – tonåringar skulle tycka att jag är för gammal.

På motsvarande sätt kan jag låta skäggstubben framträda, klä mig mer formellt, ta på mig läsglasögonen, vandra omkring med en lite för dyr take away-latte och på så sätt ge imagen av en 29-årig tvåbarnspappa med sömnskulder och två deltidsjobb. Ingen av de nämnda stilarna behöver betyda att jag är otrygg och “vänder kappan efter vinden”.

Jag gillar privilegiet att få röra sig i olika sammanhang och ha mina roller. Inte för att försöka passa in, utan för att jag är jag. Där är hemligheten gott folk. Du kan vara sig själv trots att du klär dig efter vädret. Bär ditt paraply med stolthet och kom helskinnad fram. Eller gå rakryggad i snålblåsten för tunt klädd av princip, men var beredd på en förkylning.

About jiholm

Just another blogger who's trying to figure out this breathtaking thing called Life.
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

