Ghosts from the Past


Jag befinner mig återigen utanför bekvämlighetszonen. Jag har tappat räkningen på hur många gånger jag gjort det under det senaste året.

Nya tågresor, nya tider att passa, nya system, nya nycklar och framför allt nya människor. Fördjupade praktiken är inne på andra dagen i Grundskolan Norsen. Det gäller att 9 veckor framåt pendla hit från Karis och samtidigt sköta gradu, didaktisk teori samt vardagligheter som hushåll, vänner och någon ynklig gnutta fritid.

Det här är nånting helt annat än ett lugnt landsortsgymnasium eller högstadium. Det här är en nyligen sammanslagen grundskola med helt annorlunda krav på elever och personal. Vi snackar en skola där 14-åringar frivilligt studerar latin. Här ska nu gesällen Jimmy få visa vad han går för fram till maj.

VI är två auskultanter i ämnet. Vi har tre handledare som bedömer oss. Som att bröla en melodi i Idols och sedan stå framför en skäggig kommitté av erfarna tyckare som vädrar blod.

På tal om landsbygden. Jag tyckte väl en av mina handledare hade ett bekant tonläge. Visst sjutton har jag själv haft honom som lärare en gång i tiden. Då var han antagligen rätt så nybakad. Nu är han rektor. Senast jag gsåg honom var jag alltså en cirka 15 år gammal högstadieelev. Han glömmer aldrig vår klass, och det ska inte tas som en komplimang.

Stunden senare dyker ett till bekant face upp. Vem jobbar nu som lärare här om inte den gamle militärdiakonen från tiden i Dragsvik? Som dessutom studerade med mig under mitt gulisår.

Så mitt i allt obekant och nytt finns det alltså några små bekanta faktorer som bidrar till ett slags lugn. Slutsats: Svenskfinland är litet och det förflutna lever.

 

About jiholm

Just another blogger who's trying to figure out this breathtaking thing called Life.
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

