Nazityskland och ett kök i Karis


Intressant rubrik, va?

Jag var i yngre tonåren mycket fascinerad av andra världskrigets soldatberättelser. Jag lånade, köpte och läste alla slags populärhistoriska tidningar och böcker. Mycket av faktan minns jag bra idag, vilket i sig är helt kul. Jag läste om tyskarnas reträtt från de väldiga sovjetiska fälten under artilleribeskjutning och köld. Jag läste om att vissa soldater lämnades kvar för att täcka reträtten och slåss till sista kulan och blev helt till mig i trasorna. Tanken på att offra sig rörde mig. Absurt med tanke på allt lidande Hitlers arméer åstadkom, men ideologin var inte det viktiga för mig. Det var tanken på att ge andra något bättre än en själv.

Vi har alla våra egna sätt att uttrycka kärlek. Vi uppskattar också olika former av kärlek som ges till oss. Jag kan älska hur Caro skrapar mig i skägget och kryper nära mig, eller när en bekant säger något uppmuntrande åt mig. Men samtidigt är jag till exempel dålig på att ge gåvor eller komma ihåg namnsdagar. Jag är heller inte särskilt pigg på att ringa upp folk trots att jag egentligen gillar samtal. Själva handlingen sitter inte i min ryggmärg.

Tillbaks till de kvarlämnade nazisoldaterna. I min ryggmärg har länge suttit en impuls som säger “gå vidare ni andra, jag stannar här ett tag och fäktas”. Att stiga upp kl 3 på vinternatten för att trolla fram en Burana från alla tänkbara skåp är inte lika enkelt som att skicka ett sms med hjärtan. Men då jag famlade omkring i kökets mörker uppfylldes jag av den där sköna bekanta känslan:

Jag vill göra det här. Jag kanske inte alltid köper henne blommor eller ringer henne då jag åker tåg. Men här står jag halvnaken och frusen i ett kök och trevar efter värktabletter. Här håller jag ut till sista patronen.

Russland, Kampf um Stalingrad, Soldat mit MPi

Der Kampf in den Materiallagern

 

About jiholm

Just another blogger who's trying to figure out this breathtaking thing called Life.
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

