Strax över halvvägs


Jag minns en marsch från Syndalen hem till brigaden. 25 km var inte en särskilt lång sträcka i normala fall. Men nu hade vi ett tungt läger bakom oss och således stora sömnskulder.

Jag hade på något konstigt sätt packat med mig fel kängor, de alltför ostadiga och obekväma modell M-91. Eftersom de inte var mina standardskor hade jag inte heller lagt in sulorna i dem, så den kalla och plastigt hårda undersidan smällde rakt mot fotbottnen vid varje steg. Dessutom hade jag medicfältpackning inklusive rinka och hjälm medan resten av plutonen gick med lätt spaningsutrustning (=en liten ryggsäck och ingen hjälm). De ville otåligt hem och hade rask takt på.

Slasknön vräkte ner sådär lagom i december. Efter fem kilometer var fötterna iskalla och värkte. Jag tänkte att vi kanske hade gått 10 km. Men njet. Tjugo kvar.

Efter femton kilometer kände jag på allvar att mina fötter började ta skada. Det var fuktigt och iskallt. Strumpbyte hjälpte inte i många minuter. Signalman L började också han tappa modet. Han hade lika tung packning och var B-klassad med bland annat astma och ryggbesvär. Ingen gruppchef tyckte att vi skulle vänta på honom. Hans steg blev kortare. Då han strax blev över 20 meter efter kolonnen saktade jag in så jag och han bildade truppens svans. “Ser du ljuset där borta?” frågade jag och försökte låta optimistisk. “Där lyser Ekenäs stad med brigaden och värmen. Bara lite till.”

– Ho långt e he tiid tå? undrade L och såg totalt uppgiven ut.

Jag ville inte säga att vi  hade 10 km kvar. Jag ville bara säga att vi var över halvvägs. “Vi ska visa dom att också vi klarar av sånt här”, muttrade jag och slängde stormgevärsremmen över nacken. Det räckte för signalman L och för mig. Vi kom fram samtidigt som de andra.

Jag ska nu ta mig igenom en sista driva av studier den här våren. Sen hägrar sommaren och allt kul som väntar. Jag ser redan ljuset och värmen där borta.

About jiholm

Just another blogger who's trying to figure out this breathtaking thing called Life.
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

