Bruksmiljön som drog in mig


Det är ibland fascinerande att konstatera hur bra saker i ens liv smälter ihop och kommer till nytta. Och om inte nytta, så åtminstone ödets ironi. Jag ska nu ta min sommararbetsplats från 2015 som exempel.

  1. Platsen. Vi flyttade till Karis för exakt ett år sedan. Via en studiekompis fick jag nys om att den idylliska byn Fiskars fanns i närheten och kunde erbjuda jobb åt en guide. Mot bruket marsch!
  2. Har guidat förr i Sibbo gamla kyrka. Så en viss vana vid turister fanns. Fick jobbet. Mot bruket marsch!
  3. Min gammelmorfar arbetade som smed under sitt liv. Jag har alltid varit fascinerad av det yrket. Gissa vad Fiskars är fullt av? Gamla smedhistorier och redskap. Mot bruket marsch!
  4. I den fina byn finns ett mysigt lokalarkiv. Jag behövde ett graduämne vars källmaterial måste finnas närmare mig än Helsingfors. Mot bruket marsch!
  5. Min fru är vallonättling. Gissa vad valloner ofta sysslade med? Smide. Gissa om de också hittade till Fiskars? Jep. Mot bruket marsch!

hammare

Så här sitter man nu mitt i graduprocessen. Har material på tre datorer, bokhögar i varje vrå och mera litteratur hittas hela tiden. Så gott som allt tangerar bruksmiljöer i Pojo samt nykterhetrörelsen. Det är lite som med bilfeber, spelberoende och fruntimmersaffärer: ohjälpligt återkommer tankarna till ämnet. 

About jiholm

Just another blogger who's trying to figure out this breathtaking thing called Life.
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

