Doften av ett arkiv


Det är något särskilt med arkivmiljöer. Tystnaden, lugnet, materialet. Lyxen av att kunna skärma av sig från facebook, telefonen, internet överlag. Bara jag, mapparna och de vita handskarna. Jag upptäcker bara efter någon timme hur avstressad jag känner mig. Man får helt enkelt mer gjort då man skriver sin gradu i närheten av källmaterialet och inte hemma bland chipssmulor och wifi.

Nu är ju verkligheten förstås skoningslös mot den här alltför lugna känslan. Jag vet att när jag strax tar upp min telefon kommer allt att ramla över mig pånytt. Städningen, disken, samtalen, almanackan och allt annat vardagligt”gör dethär och detdär”. Men oj så skönt att för två timmar få arbeta stenhårt och motiverat på sin gradu.

Bara dom som skrivit en gradu känner till processen. Flera jag känner var rätt så hårda med sitt skrivande; inget fick komma i vägen. Jag hoppas på att kunna tillåta mig att bli likadan. Annars sitter jag väl på facebook eller pratandes i telefonen alla dessa tisdagar jag tillbringar i arkivet. Och då kanske någon ber mig fortsätta med min vardag utanför dörren till den lugna tystnadens hemvist, arkivet.

About jiholm

Just another blogger who's trying to figure out this breathtaking thing called Life.
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

