Djup och yta


Det finns domdär människorna som alltid verkar prata om samma saker. Varje gång. Artigt brukar vi säga att de har vissa hjärtefrågor som gör att de inte kan hjälpa att återkomma till dem nonstop. Klart att jag också hellre talar om t.ex. värlspolitik än hästuppfödning.

Då jag själv ger mig tid att sjunka djupt in i filosofiska frågor är jag fruktansvärt teoretisk och komplicerad. Men de gånger jag har äran att tala för andra människor, som till exempel idag på en brunch för män i Ekenäs, återkommer jag gång på gång till de mest grundläggande situationerna och sanningarna. Jag kan helt enkelt inte framlägga alltför högtravande åsikter om livet. Jag är och förblir en varelse som tror på enkelhet och minimalism. Det är den sortens budskap som bäst går hem i stugorna.

Så där har ni min hjärtefråga. Enkelt. Rakt på sak. Vill ni ha mig att tala om djupare ämnen passar det bäst att ni knackar på en sen kväll. Då, i den tysthet som råder, kan jag sjunka ner i det djupa och abstrakta. I samma takt som jag sjunker ner i en mjuk, svart fåtölj.

About jiholm

Just another blogger who's trying to figure out this breathtaking thing called Life.
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

