Heimweh


Så var man två dygn i sin idylliska hemby då. Det högg till lite extra i mig denna gång eftersom jag ensam hade tid att köra lite extra långsamt längs Stora Byvägen och hälsa lite extra på försäljarna i den lokala matbutiken.

IMG_20150710_105213

Två lokala burksamlande målare hittade jag också där. De hade gjort som jag fast tvärtom: flyttat till Sibbo från Västnyland. Balans!

IMG_20150710_105722

Resan förde mig vidare mot mommo i Mårtensby. Där var allt som förut, samma barndomskänsla vid hennes köksbord. Det enda som ändrats var hennes mikrovågsugn och att björken nu var fälld. Givetvis hade hon själv släpat tunga kvistar i flera dagar.

IMG_20150710_121208

Till sist tog jag mig till min förra arbetsplats, en lugn plats som doftar av tjärat spåntak. Allt var tyst. Kristus på krucifixet hängde kvar. Jag rättade till gratisbroschyrerna i bokhyllan precis som då jag jobbade där och skrev en hälsning till min gamla guidemästarinna i gästboken. De medeltida stenväggarna sade inte ett ord. Allt var tyst, så tyst.

IMG_20150710_142147

Hembygden minns.

About jiholm

Just another blogger who's trying to figure out this breathtaking thing called Life.
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

