När allt stressar dig


Cal Newport. Inte en kändis du vet allt om, eller hur? Nej, bara en produktiv professor som får en massa saker gjorda innan kl 17.30 på vardagar, varefter han inte jobbar med så mycket över huvud taget. Vissa regniga dagar hinner jag lära mig lite småsaker på arbetstid. Jag tänkte sammanställa några tips från honom åt er.

1. Att göra-listor är av ondo. Varför? För att de lägger en massa stress på dig utan att säga dig NÄR det ska göras. Vad du behöver göra är att också skriva ner hur länge det kommer att ta. Han rekommenderar också att du schemalägger din egen fritid, oavsett vilken inproduktiv hobby du brukar utöva.

2. Sätt deadlines på ditt eget arbete. Efter ett bestämt klockslag ska du stänga dedär böckerna. Särskilt med studier kan detta vara en livsviktig lösning. Min egen regel har länge varit att jag åtminstone efter kl 22 inte ens tänker på Uni. Än mindre läser på tent eller gör research. Troligen borde gränsen vara före kl 18 om man på allvar vill må bra. Men rätt orealistiskt i dagens studievärld.

3. Gör färre saker. Sluta säga “ja” till allt och alla. Ouch, den sved lite. För vem vill väl göra någon besviken? Problemet är att alla små trevliga uppdrag i längden stressar upp oss mer än de belönar vår produktivitet. Också ytliga saker som att kolla sin e-post stup i kvarten och en massa möten tenderar att ta mer än de ger. “Nobody in the history of the universe ever became CEO because they responded to more email or went to more meetings.” Att vi dessutom är tillgängliga 24/7 gör det hela ganska svårt. Men här håller jag med, jag har sällan mått så bra som efter att jag sagt upp mig från diverse förtroendeuppdrag och sysslor som jag borde ha lämnat för flera år sedan.

Kort och gott: maximera de timmar du  är som aktivast och kapa av allt smått som plågar dig. Och våga säga “tack för idag” åt dig själv och stäng av alla tusen kugghjul i din hjärna. Du är värd det. Nu ska jag återgå till arbetet här borta. 7 av 12 pausminuter förbrukade.

About jiholm

Just another blogger who's trying to figure out this breathtaking thing called Life.
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

