Förstår du?


Vi har alla i grund och botten ett behov av trygghet och rutin. Därför vill våra hjärnor så fort som möjligt klassa in folk i olika fack och behandla dem därefter. En hipster i rutig flanellskjorta och tät skäggväxt kan till exempel tas för en homosexuell skogshuggare om han rör sig utanför Ring III. Det säger sig självt att vi stämplar folk för snabbt och inte heller inser att de kan förändras. Vi gör vår bedömning på förstaintrycket och lever sedan tryggt med att tro oss veta hurdan personen är.

Ett vardagligt exempel är min uppfattning om min Caroline. Hon smyckar inte ut sin text eller använder sig av särskilt akademisk vokabulär. En fontän beskriver hon t.ex. oftare som “en såndär sak som står där i vattnet och sprutar ännu mera vatten”.

Därför såg hennes första akademiska texter i Hanken ut därefter, monstruösa stycken som upptog en halv A4 ibland då meningarna blev så långa. Min upåpfattning var således att hennes förhållande till skönlitteratur och recesion av sådant inte kan bli en komplicerad grej att gå igenom och rätta. Sen skrev hon 10 sidor på ca 48 timmar efter att ha läst fyra romaner i värsta Bianca-takt. Och sedan började jag skumma igenom hennes rapport. Oj.

Jag har sällan sett så ingående analyser av fiktiva personer och deras förhållanden. Alltigenom perfekt styckelängd, skarpa beskrivningar och röd tråd genom alla sidor. Jag kan nu konstatera att min bild av hennes skriftliga förmåga nu får lov att ändras. Hon har utvecklats med besked. Jag ska låna ett av hennes bevingade uttryck: “Förstår du att jag är imponerad?!”

About jiholm

Just another blogger who's trying to figure out this breathtaking thing called Life.
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

