Framtidståget avgår, men på vilket spår?


Jag borde ha tagit ett tidigare tåg mot stan från karis idag.  Men nu hinner jag åtminstone blogga.

Jag vet inte varför just medborgarrörelserna i Finland på 1800-talet fascinerar mig. Kanske för att de var så stora, men samtidigt så tydligt bestod av helt vanliga människor fulla av brister och svagheter. De formade om Norden och gjorde våra samhällen unika. Och jag undrar fortfarande vad som skulle hända om samma hängivenhet blossade upp idag. Det skulle vara mycket mer än bara Prideparader eller initiativ mot skolsvenskan.

Eftersom frikyrklighet och väckelserörelser var en av “de tre stora” folkrörelserna kan jag heller inte låta bli att fundera på hur mycket större de skulle vara i Finland om de inte hade isolerat sig från samhället och stängt in sig i talkobyggda trähus med kryptiska namn som Betesda, Betel eller Betania. Det fanns nämligen en tid då de aktivt deltog i de två andra riktigt stora, nämligen arbetarrörelsen och nykterhetsrörelsen. Men i något skede gick allihop skilda vägar. Sedan dess har de haft svårt att bilda en enad front igen. Om feminismen eller miljörörelsen inte duger får vi väl vackert hoppa på nästa stora tåg. Det tåget kommer liksom de föregående att vara fullt av vanliga människor, möjligen en smula mer vilsna än tidigare generationer.

About jiholm

Just another blogger who's trying to figure out this breathtaking thing called Life.
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

