Halmdockans förbannelse


Jag hade förmånen att spendera veckoslutet i Sibbo i samma hus som riksdagskandidat Hällström från Jakobstad. Kvällste, morgonmål, bastubad… Vi var många ivriga debattörer, och snacket gällde politik och ledarskap så gott som hela tiden.

“Kristdemokraternas riksdagsman X var en fantastiskt kunnig finansman, han borde ha blivit finansminister”, fick jag höra. Något i meningen fick mig att tänka efter; det lät så märkligt. Jag insåg till min egen förvåning att jag aldrig skulle koppla ihop finanspolitik med Kristdemokraterna, trots att de suttit med i politiken hur länge som helst. Jag gjorde alltså som mainstreamen i det här landet: kopplar bara ihop KD med Räsänen, förbud och moralisering.

Jag insåg efter detta att KD är i ett synnerligen ofördelaktigt läge vad gäller deras kunnighet. Folk och media är bara intresserade av deras moraliska ställningstaganden, de övriga åsikterna faller liksom bort automatiskt, oavsett hur skickliga partiets politiker är.

KD är ju heller inte ensamma om detta. Allehanda straw man-argument brukar dyka upp i tid och otid oavsett vilket parti man har att göra med. Men ingen här i södra Finland skulle någonsin betona KD:s finanspolitiska kunnighet, åtminstone inte sådär by the way vid matbordet. Vi drar alltid fram en halmdocka som vi döper till Räsänen.

About jiholm

Just another blogger who's trying to figure out this breathtaking thing called Life.
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

