Klättra


En tv-serie som för mig betydde en hel del för ett antal år sedan var Sharpe, som berättade om en engelsk soldat under Napoleonkrigen. För övrigt en av få produktioner där Sean Bean inte går och dör, utan de facto innehar huvudrollen. Hursomhelst börjar han som en illa behandlad rekryt och slutar serien som överste under slaget vid Waterloo. Karaktären gör alltså en resa från botten till topp mot alla odds, eftersom de flesta officerare på den tiden kom från det högre sociala skiktet.
Serien fick mig att inse att det är just den vägen som i teorin borde skapa de mest erfarna, vidsynta och ödmjuka ledarna. Den som har sett allt på sin resa uppåt har så mycket mer perspektiv än den som tillträder en tjänst utan de inledande åren som den lägste.

sharpe
Jag gillade sommarjobbet i kommunens städteam för att vi som vaxade golv tillsammans kände varandra och gjorde det för pengarna. Samtidigt lärde vi oss lite av de ordinarie städerskorna som ”minsann hade sett allt vad dedär snorungarna hittar på medan lärarna ser bort”. Kort sagt: jag tvättade de korridorer där de mest krävande och otacksamma ungarna nästa termin spillde sin energidricka och slängde omkring sitt snus. Jag var 18, eleverna 13-15.
Så när jag som 19-åring sakta började segla för om masten, eller snarare stå med pekpinnen framför katedern, kände jag redan till hur både städerskor, vaktmästare och elever värderade skolbyggnaden. Till skillnad från lärarkåren hälsade jag på de som stod där med städkärran och tittade missmodigt på ännu en fläck Coca-Cola mitt i aulan. De hälsade tillbaka.
Ännu sex år efter mitt första sommarjobb i högstadiet hälsar jag och de smått gråhåriga städerskorna på varandra. Jag har inga planer på att glömma de gånger jag satt och skurade toalettgolvet som tonåringarna trampar på med leriga skor. Om jag så skulle bli rektor en dag ska jag försöka hålla det i minne. Den som klättrar upp från den lägsta nivån ser nämligen mest. Oavsett om det är en engelsk soldat eller en lärarstuderande från Sibbo.

About jiholm

Just another blogger who's trying to figure out this breathtaking thing called Life.
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

One Response to Klättra

  1. Gun-Britt says:

    Tummen upp för dig Jimmy !!

Leave a Reply

