Förklara eller förstå ett fenomen?


Så jag tentar nu bort min sista ämneskurs i historia. Sen bara 15-20 sp till i biämnen o jag e kand. Denna metodkurs är så basic att jag borde ha avklarat den första året óch inte fjärde. En tröst är att den just därför är så enkel nu. Men en bra bok är det, eftersom den försöker bredda läsarens förståelse för humaniora.

Vissa forskare kan titta på kromosomer genom mikroskopet och skriva ner sina iakttagelser. Celldelningen pågår för fullt. Sedan kan en forskare i samma bransch på andra sidan jordklotet upprepa proceduren och komma fram till exakt samma sak. Klappat och klart. Science!

Meanwhile står en antropolog och tittar på en pilgrimsfärd med hjälp av kikare. Solen gassar. Han vill lära sig fenomenet “inifrån”. Han är själv instrumentet för forskningen. Hans kollega gör observationer nästa gång, kanske i regnväder. Han beskriver fenomenet på ett annat sätt.

Herakleitos från Efesos (540-480 f.Kr.) sade att man inte kan stiga ner i samma flod två gånger, eftersom man omsluts av helt nytt vatten. “Allt flyter” blev hans slogan. Humaniora är ju helt klart mera random än naturvetenskap, men finns det något häftigare än att alltid hitta nya infallsvinklar? Mänskligheten lever och kan studeras i det oändliga.

Jag älskade mitt mikroskop som barn och kan lätt kalla det en av mina absolut viktigaste leksaker någonsin. Matematik, kemi och biologi var mina favoritämnen. Jag pressade blommor och blad in under linsen. Jag ville se på mina grodyngel på vääldigt nära håll. Men jag ville också leva mig in i hur de simmade mellan mina stenar på fatets botten. Känna deras skräck när mina legogubbar dykte efter dem med spjut…

Kombinationen av naturvetenskap och humaniora delar ännu idag min stackars hjärna. Ibland så kallt analytiskt, ibland så varmt förstående. Dags att återgå till boken.

About jiholm

Just another blogger who's trying to figure out this breathtaking thing called Life.
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

