iFreak Out


Idag ska det studeras på distans med hjälp av en e-bok och en MacBook Air. Jag trycker på en länk. Inget händer. Jag trycker en gång till. Nånting händer, men de är oklart vad. Efter 15 minuters intensivt klickande och sökande dyker till sist ett dokument av okänd art upp i mappen “Hämtade filer”. Datorn beklagar sig över att den inte har ett program som kan läsa PDF(!).

Jag höjer på ögonbrynen och fortsätter leta, klicka och skriva in sökord för samma bok. Nelliportalen, du ser lika vacker ut som en databas från 1996. Jag trycker på länkar, understreckade titlar och slängs från sida till sida. Fortfarande inget napp. Mitt telefonnät låter mig åtminstone att sakta ladda ner grundprogrammet Adobe Reader. Då jag till sist får upp det meddelar programmet mig om att dokumentet jag lyckades ladda ner från databasen är trasigt, deformerat och inte går att öppna. Jag höjer ännu en gång på ögonbrynen och känner pulsen stiga en smula. Ny länk, samma e-bok. “Filen är trasig” står det igen.

Jag skrattar åt att de senaste 3 timmarna har gått åt till att dricka två koppar kaffe och sökning av en endaste liten bok. En bok som jag dessutom hade haft i handen om någon karriärskåt studerande hade haft ryggrad att lämna tillbaka den i tid. Men nej, man betalar tydligen hellre straffavgifter och låter andra lida bara man får ett par dagar till att läsa på sin tent.

Så lärdomarna är många idag. 1. Man ska aldrig reservera en bok och förlita sig på att den kommer i utsatt tid. 2. Man ska överhuvud taget inte förlita sig på e-böcker och inloggning på diverse portaler. 3. Man ska absolut inte göra det med en dator som innehåller orden “Mac” eller bokstaven “i” och dylikt.

Inte illa alls egentligen. Man lär sig en massa på tre timmar bara man låter sig läras. Och kaffet var gott.

About jiholm

Just another blogger who's trying to figure out this breathtaking thing called Life.
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

2 Responses to iFreak Out

  1. Gääbi says:

    Myyyyystiskt. Mac-ar brukar nog kunna läsa pdf-ar…

  2. jiholm says:

    Jep, de va helskumt! Å just när man behövde det som mest 😛

Leave a Reply

