Dubbel skolstart


Hösten är igång igen, och ett säkert tecken på detta är att denna hyfsat meriterade vikarie återvänder till högstadievärlden för att bistå den hårt prövade lärarkåren med sin expertis. Många nya ansikten i lärarrummet i år igen. Nya kontakter, nya löften om vikariat. Så mycket bättre än att slava i en snabbköpskassa. Samtidigt börjar jag sakta, sakta få skutan på rätt köl vad beträffar mina egna studier. Inte ens början på slutet, men kanske äntligen slutet på början.

Trots ett kommunalt vikariestopp (läs: Operation Grytlock) kan jag alltså se fram emot en del arbete vid sidan om studierna. Förra veckan var det specialundervisning som gällde. Klassen var full av individer som uttryckte sig på alla tänkbara sätt. Jag var totalt slut på eftermiddagarna, men ändå hade jag känslan av att jag gjorde bra ifrån mig. Precis så som jag vill ha det.

Jag är ändå övertygad om att de bästa lösningarna för elever med specialbehov ännu är oupptäckta. Dom besitter egenskaper som kanske aldrig får komma fram. Har du inlärningssvårigheter är världen emot dig nästan konstant. Snacka om uppförsbacke!

Det är ofrånkomligt att vi inte har lyckats skapa en jämställd skolvärld. Vi kanske kan upplysa om HBTQ på allmänna morgonsamlingar, men då det gäller elevernas förutsättningar finns det hela tiden en segregeringsmur att ta itu med. Jag beundrar alla med läs-, skriv- eller andra svårigheter som fortfarande biter sig fast och orkar kämpa. Eleverna i specialklassen undervisar mig varje gång jag möter dem. Ni är viktiga ni också!

About jiholm

Just another blogger who's trying to figure out this breathtaking thing called Life.
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

2 Responses to Dubbel skolstart

  1. Em says:

    Är väldigt förtjust i nya designen kära lärarvikarie!

  2. jiholm says:

    Nämen oj, en till bloggare jag har missat! Tack ska du ha, ska göra ett besök på din sida också!

Leave a Reply

