Shit happens, liksom.


Det är en smula beklagligt hur många av oss bara tycks ha två sociala reglage här i livet: on och off:

Om dagen smakar skit från första början så är allt som händer dåligt, åtminstone ska det tolkas som dåligt. Hur man än lättar upp stämningen eller jonglerar med eld så är allt off. Exempel: Jag säger åt person A att Finland leder i skid-VM(utopi). Person A svarar: “struntar väl jag i för person B sa nånting dumt igår!”

Sen är det jättekul att samma mänskor vissa dagar är rena solstrålarna och beter sig exemplariskt, on.

Tänk om alla kunde inse att man trots omständigheter får vara glad/tacksam/neutral trots att hela världen skriker åt en att försöka bli upprörd/ledsen. Jag har räknat ut att jag inte skulle klara av min nuvarande livssituation om jag skulle regera som person A hela tiden. Det blir allt tydligare ju fler grupper av mänskor man kommer i kontakt med på samma dag.

Och nej, vi ska inte bli robotar. Fritt fram att reagera allihopa, men se till att det blir tid över till andra saker än konflikter, tack. Då bidrar ni till att livskvaliteten höjs för många. Livet – åtminstone mitt – är för kort för fascistisk kamplära i stil med att “alla är emot mig och jag måste vinna”.

Fundera: när vände du andra kinden till senast?

About jiholm

Just another blogger who's trying to figure out this breathtaking thing called Life.
This entry was posted in Iakttagelser. Bookmark the permalink.

2 Responses to Shit happens, liksom.

  1. erika says:

    Så sant så! Man blir själv så mycket gladare om man försöker se saker på ett positivt sätt även om dagen börjar dåligt. Ja menar, what’s the point of låta hela dagen bli dålig på grund av en dålig sak?

  2. jiholm says:

    Exakt, Eccu! Det slog mig för ett tag sen att livet e kort, better not waste it being sad!

Leave a Reply

