Att lära gamla hundar sitta


Ända sedan 2009 har jag haft förmånen att vikariera i Kungsvägens skola och Sibbo gymnasium nu och då. Har vid detta skede testat på att undervisa i så gott som alla ämnen i högstadiet, allt från studiehandledning till keramik. Det intressantaste enligt mig är att följa med hur elever utvecklas och förändras från år till år. 

Det är också intressant att jag bara på 3-4 år har sett stora förändringar i skolkulturen. “På min tid” härjade alla på precis som nu, men det kändes ändå som om vi visste att det vi ibland gjorde var fel. Vi accepterade att städa upp skräp som vi hade kastat omkring under en lektion. Igår såg en elev förvånat på mig då jag sade att mitt jobb inte är att städa upp hans sönderrivna häfte. Han lyssnade intresserat och valde till slut att springa ut ur klassen för att undkomma det hemska straffet att lägga pappren i roskisen. 

Speciellt sjuorna har förändrats. Förr kom de från lågstadiet med en viss respekt för lärare/äldre elever, medan de nu redan som små barn tycks lära sig att gå sin egen väg och göra exakt som de själva vill. En lågstadielärare bekräftade för mig att många ungar inte lär sig vettigt uppförande hemma längre. Skolan tvingas ta uppgiften att lära gamla hundar sitta.

Nutidens föräldrar tycks ha så fullt upp att barnen liksom kommer i andra eller tredje hand. Ungen skriker, usch. Bäst att låta en iPad hålla honom i schack i 10 minuter. 6-åringar surfar runt på nätet, my friends. Dom sitter i första klass med smartphones (hoppas innerligt att ingen tillåts använda dem när som helst).

Nu vill jag inte påstå att allt har blivit sämre i skolorna. Tryggare miljö och mera valfrihet är lysande. Skolorna gör i grunden ett fint arbete, men hur är det med elevernas hemmiljö?

Skolan kunde med dagens möjligheter och resurser vara så mycket bättre än idag. Frågan är om det är föräldrarna, de verkligt gamla hundarna, som vi först måste lära upp?

About jiholm

Just another blogger who's trying to figure out this breathtaking thing called Life.
This entry was posted in Iakttagelser. Bookmark the permalink.

3 Responses to Att lära gamla hundar sitta

  1. biancaeunice says:

    Min bror for undervisningsminister.

  2. biancaeunice says:

    Eller familjeminister.

  3. Johanna says:

    Den här texten passade perfekt för min dag idag 😉 Jag håller med: det är annorlunda nuförtiden.

Leave a Reply

