Ett långt inlägg om den rådande situationen


1. Jag är tacksam för skidresan till Levi med min andra familj. En vecka helt utan tankar på studier och annat nödvändigt ont. Det kändes overkligt bra.

 

1.1 Jag började fundera på vilken resa jag hittills har njutit mest av. Det ledde till en nostalgisk rundtur i mina gamla internetalbum. Irland 2007, Spanien 2009, Istanbul 2010, Tanzania 2011, alla resor till Lappland och mycket mer. Nästan så att man borde beställa bilderna och klistra in dem i ett album.

 

2. Back to reality: Lägenheten ska tömmas innan jul. Eller egentligen först till årsskiftet, men vem vill arbeta med magen full av julmat? Frivilliga storstädare, ring mej!

Jag kommer att sakna mina 16 månader i centrala Nickby. Det har varit stundvis utmanande att ha både kämppä och bil, men på något sätt har det gått ihop. Egen bastu, egen tvätt, eget liv. Då jag flyttar till Tölö blir det ännu mer eget, nästan för mycket. Jag har inte alls ställt in mej på förändringen, det är bara att gilla läget.

2.1 Jag är ingen mönsterelev vid Uni. Nu var det sagt. Jag deltar aldrig i månadsmötena, tar nästan bara obligatoriska kurser och skolkar prioriterar bort allt för mycket. Antagligen blir det ändring på detta då jag bor i stan. Jag fick mitt sämsta betyg i en kurs hittills nyligen. 3/5 river inte ner min värld, men vetskapen om att andra studeranden får 5/5 för att dom e blonda flickor är ju minst sagt befängt.

2.2 Plåster på såren (detta är skrivet av en krävande finskalärare som har gett oss huvudvärk under hösten):

“Hei,

kiitos vielä tekstistäsi Tuntematon Sotilas – inhorealismia vai täydellisyyttä?
Siitä on oikeastaan vain hyvää sanottavaa: teksti on rakenteeltaan todella selkeä,
punainen lanka kulkee läpi tekstin kirkkaana, kappaleet ovat koherentteja kokonaisuuksia.
Kielesi on terävää ja ilmaisuvoimaista.”

Räddade min något sönderslitna dag.

 

 

 

 

About jiholm

Just another blogger who's trying to figure out this breathtaking thing called Life.
This entry was posted in Revealed, studier, vardag. Bookmark the permalink.

3 Responses to Ett långt inlägg om den rådande situationen

  1. ica says:

    tro det eller ej, men jag ställer gärna upp som städhjälp! eftersom jag är så gott som pank kan de bli en del av din julklapp 🙂

  2. Johanna says:

    Grattis ti sådär fin feedback på din finskatext! Sku va intressant att läsa den 😀 *stolt över sin duktiga småkusin*

Leave a Reply

