Fragment av en lycklig tid


Det är tämligen lätt att kartlägga ett geografiskt område. I synnerhet med hjäp av laserinstrument, flygspaning och all annan modern utrustning. Skisserna tar form och till sist kan till och med en femåring känna igen terrängen. *Där är vårt hus, och där är skogen*

Att kartlägga en människas liv är däremot en riktig djungel av information, och ännu större mänger info är för alltid raderad. Ibland slår det mig hur stort livet egentligen är. Allt har sina konsekvenser och allt hänger ihop på ett fascinerande sätt.

Jag bläddrade just i en stor bok jag ärvt av min farfar. Då jag slår upp den och håller den nära mig kan jag tydligt urskilja en hemtrevlig, lite gammaldags doft. Då jag sluter ögonen kan jag minnas någon varm sommardag på Norrkullalandet då jag som liten stod på tå och tittade på Fafas alla böcker i en hylla. Flugorna surrade vid fönsterbrädet och solen lyste upp litet damm som jag viftade upp med mina fingrar. Samma doft. Samma bok.

Boken är tung och skriven 1967. Den handlar om historia. Men också  boken i sig själv är en del av min historia. Nu ligger den framför mig på mitt skrivbord år 2012. Så många minnen. Jag kan inte placera dem alla, men de finns där.

About jiholm

Just another blogger who's trying to figure out this breathtaking thing called Life.
This entry was posted in Revealed. Bookmark the permalink.

One Response to Fragment av en lycklig tid

  1. Gääbi says:

    Va fint beskrivet 😀

Leave a Reply

